4
648
1
5 روز پیش
جیمز ارل جونز صداگذار شیرشاه در انیمیشن “شیرشاه” و دارث ویدر در سری فیلم‌های “جنگ ستارگان” روز دوشنبه در...

جیمز ارل جونز صداگذار شیرشاه در انیمیشن “شیرشاه” و دارث ویدر در سری فیلم‌های “جنگ ستارگان” روز دوشنبه در داچس کانتی نیویورک در 93 سالگی درگذشت.

 

او پس از اینکه در کودکی توانست بر لکنت زبانش غلبه کند، خود را به یکی از معروف‌ترین بازیگران سیاهپوست نسل خود معرفی کرد. او در سال 1958 در تئاتر کورت (در سال 2022 این تئاتر به جیمز ارل جونز تغییر نام داده شد) در برادوی بازیگری را آغاز کرد و آخرین بازیگریش نیز به فیلم “Coming 2 America” در سال 2021 برمیگردد. در این بین جیمز ارل جونز نقش‌های بسیار زیادی را در سینما و تلویزیون بازی کرده است، صداگذاری دارث ویدر در سری فیلم‌های “Star Wars”، صداگذاری شاه موفاسا در انیمیشن “The Lion King” در سال 1994، ادامه‌اش در سال 1998 و بازسازی این انیمیشن در سال 2019، بازی در نقش دریاسالار جیمز گریر در سری فیلم‌های جک رایان و همچنین حضور در فیلم‌هایی نظیر “Patriot Games” و “Dr. Strangelove” و “Field of Dreams” و عناوین بسیار زیاد دیگری را میتوان از کارنامه‌ی بازیگری او نام برد.

 

جیمز ارل جونز در بیش از 70 عنوان سریال نیز حضور داشته است که در این بین میتوان از “Roots” و “The Atlanta Child Murders” و “L.A. Law” و حضور به عنوان بازیگر میهمان در سریال‌های “The Simpsons” و “Law & Order” و “Frasier” و “House” و “The Big Bang Theory” نام برد.

 

او در سال 1969 برای بازی در نمایش “The Great White Hope” چهار بار نامزد جایزه‌ی تونی شد و دو بار برنده شد. در سال 1970 نیز در فیلم اقتباسی از این نمایش بازی کرد و نامزد اسکار شد. او همچنین هشت بار نامزد جایزه‌ی امی نیز شد و در سال 1991 دو بار برنده‌ی این جایزه برای بهترین بازیگر اصلی در سریال “Gabriel’s Fire” و بهترین بازیگر مکمل در سریال “Heat Wave”  شد. این اولین باری بود که یک بازیگر توانست در یک سال دو جایزه‌ی امی برنده شود.

 

صدای خاص جیمز ارل جونز باعث شد تا بازی در نمایشنامه‌های شکسپیر در ذات او باشد و نقش‌های بزرگی مانند مکبث و اوتلو در فستیوال شکسپیر آمریکا برای او بود. او همچنین مستندهای زیادی را به عنوان راوی حضور داشت و جمله‌ی معروف «اینجا سی‌ان‌ان است» با صدای خاص او در شبکه‌ی خبری سی‌ان‌ان همیشه در یادها باقی می‌ماند.

 

زمانی که در سال 2014 نشریه‌ی نیویورک تامیز از او پرسید چگونه حرفه‌اش را این همه مدت زنده نگه داشته است او با فروتنی کامل پاسخ داد: رازش اینه که یادت باشه در بازیگری یه ماجراجو باشی و هیچ چیز نقش پایانیت نیست و هیچ چیز بزرگترین نقشت نیست و هیچ چیز بدترین نقشت نیست. من هنوز هم خودم رو تازه‌کار میدونم.

نظرات کاربـران

1
COMMENTS
برای انتشار دیدگاه خود
وارد پنل کاربری خود شوید
یا در سایت
عضو شوید