22
3015
3
1 ماه پیش
آلن دلون بازیگر فرانسوی با بازی در فیلم‌های به کارگردانی ژان پیر ملویل و به خصوص فیلم “سامورایی” شهرت...

آلن دلون بازیگر فرانسوی با بازی در فیلم‌های به کارگردانی ژان پیر ملویل و به خصوص فیلم “سامورایی” شهرت داشت. او در سن 88 سالگی درگذشت.

 

طبق بیانیه‌ای که خانواده‌ی آلن دلون در نشریه‌ی AFP منتشر کردند، او با آرامش و در خانه‌اش در شهر دوشی در کنار سه فرزند و خانواده‌اش از دنیا رفت.

 

علاوه بر فیلم “سامورایی” آلن دلون در فیلم‌های دیگر ژان پیر ملویل مانند “دایره سرخ” و “یک پلیس” ایفای نقش کرد.

 

از فیلم‌های معروف دیگرش میشود به “ظهر بنفش” به کارگردانی رنه کلمنت، “روکو و برادرانش” و “یوزپلنگ” به کارگردانی لوکینو ویسکانتی، “کسوف” به کارگردانی مایکل انجلو آنتونیونی، “دو مرد در شهر” به کارگردانی ژوزه جیووانی و “آقای کلاین” به کارگردانی جوزف لوسی اشاره کرد.

 

اولی فیلم بزرگ آلن دلون “ظهر بنفش” به کارگردانی رنه کلمنت بود. این فیلم اقتباسی از رمان “آقای ریپلی بااستعداد” به نوشته‌ی پاتریشا های اسمیت بود. در این فیلم دلون نقش تام ریپلی جامعه گریز را بازی میکند که دوستش را به قتل میرساند و هویتش را برای خود برمیدارد. این فیلم از آلن دلون یک ستاره ساخت. در سال 2013 برای احترام به آلن دلون این فیلم در جشنواره‌ی کن پخش شد.

 

پس از اینکه ژان پل بلموندو موج جدید سینمای فرانسه را با فیلم “از نفس افتاده” به کارگردانی ژان لوک گادرد آغاز کرد، آلن دلون و کارگردان ژان پیر ملویل با فیلم “سامورایی” آن را از نو تعریف کردند. در فیلم سامورایی دلون نقش یک قاتل استخدامی را بازی میکرد و همیشه کلاه لبه‌دارش را صاف میکرد.

 

آلن دلون را همیشه با جیمز دین مقایسه میکردند. اما این مقایسه به بخش‌های کمی محدود میشد. جیمز دین آمریکایی همیشه در بازی‌هایش برون‌ریزی احساسی افراطی داشت اما آلن دلون به هیچ وجه احساسی بازی نمیکرد. چیزی که از بازی آلن دلون در فیلم “سامورایی” و “یک پلیس” در خاطر همه می‌ماند خونسردی همیشگی او بود.

 

ممکن است شهرت و بزرگی حرفه‌ی آلن دلون برای آمریکایی‌ها قابل درک نباشد اما او در دهه‌ی 60 و 70 میلادی نه تنها در فرانسه، بلکه در ایران، ژاپن، چین (جایی که ورژن سال 1975 فیلم “زورو” با بازی آلن دلون بسیار پرطرفدار بود) و آمریکای لاتین بسیار محبوب و شناخته شده بود.

نظرات کاربـران

3
COMMENTS
برای انتشار دیدگاه خود
وارد پنل کاربری خود شوید
یا در سایت
عضو شوید
  • rezarmin
    گزارش اسپویل
    (1 ماه پیش)

    چقدر خاطره داریم با هاش …کاش تعدادی از فیلمهاش روی سایت قرار بگیره از جمله عقرب و سامورایی

  • پرنده آبی
    گزارش اسپویل
    (1 ماه پیش)

    خیلی خیلی ناراحت شدم… اما خوشا به سعادتش … درآرامش و کنار فرزندانش…. روحش شادددد

  • logann
    گزارش اسپویل
    (1 ماه پیش)

    روحش شاد لطفا فیلم هایی مثل روکو و برادرانش یا کسوف از این بازیگر شهیر را بزارید